Den 17 oktober 1928, skrev Theresa Mariana Peterson under ett köpekontrakt. Ensam skulle hon förvalta gården på tomten. Köpeskillingen var 730 svenska riksdaler. Vi undrar lite om hur hon kände sig den här dagen, som kvinna i början av 1900-talet. Vi ska göra efterforskningar om Theresa och hennes liv, som ni kommer att kunna följa.

måndag 7 maj 2012

Idag, imorgon i framtiden............

En helg har precis landat i början av en ny vecka. 
En helg av förväntningar och längtan, längtan av en start av något helt nytt. 

Idag börjar vi verkligen bygga huset, vårt hus och vår framtid. Det känns i hela kroppen att den här dagen är början på något helt nytt. Idag och ingen annan dag. I huvudet snurrar tankar om kakel och klinkers, innerdörrar, en braskamin, träd som ska tas ner för att ge oss en fantastisk havsutsikt. Snart kan jag tassa upp i min vita fina morgonrock, innan alla vaknat. Gå ut i köket och hälla upp en kopp kaffe och lyfta blicken ut genom fönstret, som står på glänt. Känna havsbrisen, se vågorna, den fina trädgården och sakta, mycket sakta dricka mitt kaffe. Helt stilla kommer jag att se dimman resa sig från horisonten, för att ge oss en underbar dag, en ny dag. Långsamt går jag mot sovrummet och kysser min älskade godmorgon, tar honom i handen och leder honom ut på altanen, där njuter vi av en tidig frukost, bara vi två. Mina söner sover fint än, jag känner kärlek i hela kroppen av att jag som mamma ger dem det bästa i livet, som bara jag kan göra, som mamma. Jag ser i deras avslappnade ansikten, att det här är där de mår bra, i lugnet och stillheten, med naturen alldeles runt hörnet. Vad de än väljer att göra i framtiden står jag vid deras sida. Jag går mot köket och häller upp en ny kopp kaffe, stryker med handen på köksbänken, känner med ena handen hur det känns att öppna ett skåp, där vi  själva valt vårt handtag. 

Jag känner det i hela kroppen, redan.............det här kommer att bli bra, riktigt bra.
Per med snickare har jobbat klart för idag......

Inga kommentarer: