Den 17 oktober 1928, skrev Theresa Mariana Peterson under ett köpekontrakt. Ensam skulle hon förvalta gården på tomten. Köpeskillingen var 730 svenska riksdaler. Vi undrar lite om hur hon kände sig den här dagen, som kvinna i början av 1900-talet. Vi ska göra efterforskningar om Theresa och hennes liv, som ni kommer att kunna följa.

måndag 27 februari 2012

Jag är uppvuxen på Öland och älskar kor. Dessa fantastiska härliga djur, försiktiga och vaksamma, litar inte på alla.....bara på vissa. Att närma sig en ko kräver finess och lite list. Hon känner direkt om du är stressad, känner lukten av ditt adrenalin på  långt avstånd. Härliga kor! Det är landet för mig. En dag ska jag åka ner till mitt älskade Öland, cykla på alla hemliga vägar som bara jag hittar. Sova på stranden där jag badade naken som liten. 
Här ska jag sova under bar himmel, under stjärnorna. 

Inga kommentarer: